Książki


ouzdolmatO dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli

Książka stanowi owoc wielu lat doświadczeń pedagogicznych i badań naukowych. Autorzy poszczególnych części (wśród nich – oprócz profesor Gruszczyk-Kolczyńskiej – są też Mark Applebaum, Marta Kotarba-Kańczugowska, Ewa Swoboda i Ewa Zielińska) omawiają między innymi dopasowanie procesu uczenia do potrzeb rozwojowych dziecka, kształtowanie myślenia operacyjnego, sposoby porozumiewania się z dzieckiem czy znaczenie pozytywnych emocji towarzyszących nauce. Publikacja prezentuje także komentarze do zachowań dorosłych zajmujących się uzdolnionymi matematycznie dziećmi. Całość stworzona jest wedle zasady mówiącej, że „najkrótsza droga od niewiedzy do wiedzy wiedzie poprzez dobrze dobrane przykłady”.

 

ISBN:

978-83-267-0613-4

Liczba stron:

324

Format:

165×235 mm

 

028225Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje i wnioski

Ta oczekiwana przez środowisko nauczycielskie książka autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej przedstawia całościową koncepcję diagnozy nauczycielskiej w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji matematycznej dzieci na poziomie przedszkola i klas 1–3 szkoły podstawowej. Jako publikacja przeznaczona dla nauczycieli-praktyków, książka zawiera wyczerpujące i użyteczne opisy metod, narzędzi i procedur badawczych stosowanych w diagnozie nauczycielskiej oraz wskazówki do interpretacji wyników diagnozy, ułatwiające formułowanie wniosków do własnej działalności pedagogicznej. Czytelnik znajdzie w niej także scenariusze eksperymentów służących rozpoznawaniu matematycznych uzdolnień u dzieci. Opisaną przez Autorki nauczycielską diagnozę edukacji matematycznej można stosować w odniesieniu do grupy dzieci, aby określić, jaki poziom reprezentuje, oraz do poszczególnych dzieci, aby uchwycić różnice indywidualne w zakresie wiedzy i umiejętności. Daje to nauczycielowi możliwość „dostrzeżenia” i wspomagania zarówno dzieci, które wykazują uzdolnienia matematyczne, jak i dzieci, które wymagają działań dydaktyczno-wyrównawczych.

 

ISBN:

978-83-267-1222-7

 

edukacjamatematycznaEdukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców

 

Więcej niż połowa polskich dzieci wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi już w przedszkolu, ale po ośmiu miesiącach nauki w szkole już tylko co ósme dziecko przejawia wysokie uzdolnienia matematyczne. Osiem miesięcy nauki w szkole wystarcza, aby dzieci straciły radość uczenia się matematyki, poczucie sensu i stawały się mniej twórcze. Jednocześnie co czwarte dziecko jest zepchnięte na ścieżkę klęski szkolnej i doznaje niepowodzeń w nauce matematyki. Czy można to wszystko zmienić na lepsze? Na to i inne pytania odpowiadają autorki „Edukacji matematycznej w klasie I”.

Inspiracją do napisania tej książki była analiza treści matematycznych w publikacjach „Nasz elementarz” oraz „Poradnik dla nauczyciela klasy pierwszej szkoły podstawowej”. Niestety – zdaniem autorek – nie przestrzega się w nich prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci oraz modeli kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych i powiela się nieprawidłowe wzorce metodyczne. Pragnąc to – chociaż w części – naprawić, autorki napisały podręcznik adresowany do nauczycieli i rodziców, w którym wyjaśniają krok po kroku, jak należy uczyć dzieci matematyki, aby w późniejszych latach edukacji szkolnej osiągały dobre efekty w nauce i rozwijały swoje zdolności matematyczne. Zalecają też powrót do sprawdzonych metod kształcenia, od których niesłusznie w ostatnich latach odeszli nauczyciele, korzystając z zeszytów ćwiczeń i gotowych rozkładów materiałów.

Podkreślić trzeba, że efekty edukacji matematycznej prowadzonej według zaleceń zawartych w książce „Edukacja matematyczna dla klas I” były po wielokroć sprawdzone w edukacji szkolnej. Jeżeli nauczyciel zechce prowadzić edukację matematyczną zgodnie z tą książką, jego uczniowie będą z radością uczyć się matematyki, a także imponować wiadomościami i umiejętnościami matematycznymi. Gdy po książkę tę sięgną rodzice pierwszoklasistów, będą skutecznie wspierać swoje dzieci w rozwoju umysłowym i pomagać im w opanowaniu wiadomości matematycznych. Dzięki temu zapewnią szkolne sukcesy swoim dzieciom.